måndag 4 juli 2016

Vinkväll.

Varje sommar dom senaste tjugo åren har vi haft något vi kallar för vinkväll på balkongen. Det började en gång när min bror höll på att flytta över en cykelkorg till min nya cykel. Under tiden började det ösregna. Hans fru och jag satt i skydd på balkongen, och undrade hur han hade det. När vi kollade upp det hade han flyttat in sitt mekande i trapphuset, för att slippa bli blöt. Vissa år har det varit för kallt att sitta ute, men det kallas vinkväll på balkongen, även om vi sitter inomhus och dricker vårt vin. Det är vi tre, deras barn och barnens respektive. Ju äldre barnen har blivit och ju fler vi har blivit, desto svårare har det varit att hitta ett datum då alla kan. Speciellt om inte alla har semester samtidigt. Jag brukar skicka mail till hela gänget, och be dom snacka ihop sig sinsemellan. I år fick jag följande svar från brorsonen: "Då vi som gemensam part blivit införstådda med att vi skall bestämma när "vinkväll på balkongen" skall infalla, så har vi idag i grupper om två diskuterat frågan. Vi har alla tagit speciell hänsyn till lagbokens första kapitel, sida 75, stycke 3 och rad 5 "Eva vill väldigt gärna veta i tid" bestämt oss för att allt under 3 veckor är för tidigt. Vi har även tagit hänsyn till önskemål om att det helst skall ske på en lördag. Efter 2 timmars överläggande så har vi bestämt oss för att den 30/7-16 är ett datum som förefaller sig ligga på ett lagom avstånd och en perfekt dag." Hans mor skrev till mig, efter att jag hade svarat lika utförligt på någonting: "Ja, varför nöja sig med ett enkelt "ja", "nej" eller "ok"." Vi kanske är lite lika i alla fall grabben och jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar