lördag 16 juli 2016

Routern.

Jag har routern ute i hallen numera, där den når ut till både dator, telefon och tv. Tyvärr har det strulat en del just med kontakten till Internet i datorn, och det är den jag använder mest. När det har hänt har ingenting hjälpt, utan till slut har jag gett upp och pluggat in sladden till datorn direkt i väggen. Det har inneburit att jag inte har kunnat dela med mig av mitt Internet till dom andra apparaterna. Så har det förstås varit bökigt att krypa ner under telefonbänken och byta sladdar. När jag bestämde mig för att kolla upp routern närmare verkade det enklare att söka efter en bruksanvisning på nätet än att försöka hitta den jag möjligen har någonstans i pappersformat. Jag vände på dosan mest för att ta reda på vad den hette, men då hittade jag knappen för återställning. Knapp är kanske mycket sagt förresten. Det är ett litet hål, där man får sticka in en tandpetare eller något liknande. Jag hade i alla händelser glömt bort det kommandot, och det visade sig fungera alldeles utmärkt. Datorn tappade inte bort Internet en enda gång sedan jag hade gjort det. Däremot visade det sig när jag väl försökte att det inte gick att koppla upp telefonen längre. Jag tog reda på var man skulle kunna fixa inställningarna till routern, men lyckades aldrig logga in där. Till slut vände jag på det, och gick in i datorns inställningar. Där konfigurerade jag ett nytt nätverk, och fick alltihop att fungera. Åtminstone var det vad jag trodde, tills jag började tycka att Internet på datorn kändes lite segt. När jag kollade var jag nere på 10 mbits, och det kändes lite surt, när jag har 100 i väggen. Jag lade ner många timmars jobb för att lyckas logga in på routern, och ännu fler innan jag fick igång det jag ville göra. Riktigt blev det aldrig, så till slut gav jag upp och köpte en ny. Det hade förstås varit väl värt pengarna att göra direkt, men jag var aldrig hundra på att det bara var routern som var problemet. Det hade känts som lite överkurs att köpa en till, om det blev likadant, men den nya fungerar klockrent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar