söndag 18 december 2016

Bilar vintertid.

Jag läste någonstans att "för varje snöflinga som faller är det någon som glömmer hur man kör bil". Det verkar ligga något i det, för oavsett hur hårt isen har suttit på rutorna när man har skrapat dom, så kör folk ändå precis som vanligt när dom väl kommer ut på vägen. Att det är exakt samma ishinna på asfalten verkar inte bekymra dom nämnvärt. Så länge jag bara behöver läsa om alla avåkningar, och dom inte kör på mig, gör det förstås inte mig så mycket. Mer personligt tar jag det när bilen ska stå på tomgång i flera minuter. Eftersom jag inte har bil själv har jag dålig koll på reglerna, men jag hoppas verkligen att man inte få ha motorn igång hur länge som helst. Framför allt tycker jag sunt förnuft borde säga att det inte är så kul för dom som har ventilation ut mot gatan. Filtret i min ventil ut mot Norra vägen brukar bli kolsvart, fast bilarna bara kör förbi utan att stanna. För egen del stör jag mig mest på att folk har lyset på medan dom varmkör sina bilar. Det bländar något fruktansvärt hela vägen fram till dom, när jag går på trottoaren på vägen hem från jobbet. Jag utgår från att dom inte har helljuset på, men ville dom bara kan jag tänka mig att det är möjligt att släcka lyset helt och hållet även på nyare bilar. Värst på att bländas är annars en cyklist jag möter varje morgon. Han har en rejäl ljuskägla framåt från cykeln och dessutom en pannlampa som lyser lika starkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar