söndag 11 december 2016

Bildscanning.

Vissa saker kan se helt okej ut, så länge man inte jämför dom med något bättre. Jag hade lagt ner en hel del jobb på att leta efter kort i mina fotoalbum och sedan scanna in dom i datorn, när jag insåg att dom var snudd på suddiga jämfört med dom jag hade scannat tidigare. Några tokiga inställningar hade jag uppenbarligen gjort, för när jag bytte från avancerat till enkelt läge blev dom bättre. Av ren lathet har jag inte forskat vidare i det, utan fortsatt använda enkelt läge. Den största skillnaden som jag ser det är att jag är van att kunna beskära bilden som jag vill från alla håll. I det enkla läget går det mest bara att göra ytan man scannar större eller mindre, men det går förstås lika bra att beskära i bildvisaren efteråt. När jag hade scannat om alla kort igen upptäckte jag nästa fel. Då hade jag missat en inställning som hade med storleken att göra, och gjort dom för små med tanke på vad jag skulle ha dom till. Man är ju lite bortskämd med att korten från digitalkameran blir gigantiskt stora. Jag såg framför mig hur jag skulle få börja om från början igen, men istället  fuskade jag lite och ändrade storleken i bildbehandlingsprogrammet. Någon har sagt att man inte kan göra en bild större, men det verkar ha fungerat till just det jag skulle ha dom till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar