torsdag 1 december 2016

Utökad arbetstid.

Jag fick veta i veckan att min äldste bror hade trappat ner lite, och numera bara jobbar fyra dagar i veckan. För mig går det åt andra hållet. I ett helt år jobbade jag bara 27 timmar i veckan. Sedan semestern har jag åkt på en och en halv natt mer varje månad. Fast det slog mig att jag nog fortfarande jobbar mindre än brorsan, fast han har gått ner i arbetstid och jag upp. Den glädjen varade inte länge. Igår kväll var min närmaste chef inne och informerade om att vi ska jobba en extra natt varje månad efter nyår. Det kallas utökad arbetstid. På min förra avdelning var det ett frivilligt alternativ, och stundtals slogs folk nästan om dom platser som fanns. Vi ska gå upp i tid hela skiftet. Jag tror det innebär att jag för första gången på flera år kommer att jobba heltid. Det är fler än jag som jobbar natt just för att slippa det. Som jag har förstått det är problemet det motsatta inom vården. Där slåss man för rätten till heltid. Inom industrin är det nära nog omöjligt att få jobba deltid. Där jobbar istället dom flesta mer än hundra procent, eftersom  det förekommer mycket övertid. Alternativet på min arbetsplats är helgskift, även om många som jobbar det går in i veckorna också. Jag träffade en tjej från helgnatten i söndags. Hon funderade på att söka nattskift istället, så vi kanske kunde byta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar