fredag 16 december 2016

Jobbmiss.

Jag tjatar på alla nya på jobbet om att man aldrig kan lita på någon annan än sig själv. Följesedlar kan hamna på fel box eller vara utskrivna på fel sträng, boxar kan hamna på fel ställe och så vidare. Det är lika bra att dubbelkolla allting, och inte bara lita på att någon annan har gjort rätt. När jag schabblade till det i veckan, skyllde jag på att jag inte hade varit på just den strängen på flera år. Det fanns en liten lapp som förklarade åt vilket håll man skulle vända dom olika boxarna med omarbetning. När jag snurrade en sån box ett halvt varv extra, för att vara säker på vilken sida som var vilken, hade jag lite otur när jag tänkte. Jag kom dessutom inte på förrän jag kom hem från jobbet att jag hade gjort fel. Natten efter hade jag i gengäld lite tur. Då satt jag på strängen där boxarna kapas om, och såg när killen som körde kapen ställde fram den. Han var inte tillräckligt misstänksam för att kolla så att den var rättvänd, men jag såg det och kunde be honom vända på den. På det viset blev det betydligt mindre extrajobb, än om vi hade börjat köra den. Hade vi gjort det hade vi kapat bort en prima bit på varje stav, och bara fått ut en massa skräp i strängen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar