tisdag 13 december 2016

Morgontidningen.

I gårdagens tidning hittade jag flera intressanta artiklar på samma sida. En gällde att allt fler vill få sin aska strödd ute i det fria, när dom har dött. Jag tillhör den skaran. Så länge pappa levde kände familjen många som hade båt. Nu kanske det får bli Finlandsfärjan eller något, om man vill komma längre ut på havet med den. Det kan väl vara ett ställe så gott som något att fira min avfärd på. Det som fångade mitt intresse i artikeln var reglerna som gällde för att få strö ut någons aska över huvud taget. Det ska bland annat vara uppenbart att man kommer att hantera askan på ett pietetsfullt sätt. Efter att ha googlat det svåra ordet är jag hyfsat säker på att en mig närståendes tanke om att spola ner askan på toaletten inte kommer att bli godkänd. Så kunde man läsa om soptjuvar som härjar vid landets återvinningsstationer och att dom verkar ha blivit alltmer aggressiva. Jag har tidigare läst i ett inlägg om Kalmars rumänska tiggare att dom "plockar" flera uttjänta kylskåp och får ihop ett fungerande av dom. Jag tyckte redan då att det var märkligt att dom bara kunde plocka, när det var olagligt att stjäla från återvinningsstationerna för alla andra. Personalen, som blir utsatta för hot och ibland våld, verkar hålla med mig. Den tredje artikeln gällde att personer som är under 65 år och är friska i övrigt har liten nytta av att vaccinera sig mot influensan. Skyddseffekten är relativt dålig och dom allra flesta blir inte svårt sjuka. Jag har således aldrig vaccinerat mig mot influensa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar