måndag 5 december 2016

Femte december.

Den femte december 1980 fick jag hem en hylla, som jag monterade. Jag minns faktiskt inte nu vilken hylla det kan ha varit, men jag misstänker den som numera används till förvaring i vindsförrådet. Jag har för mig att jag har köpt alla andra hyllor jag har sedan jag flyttade till Nybro. Stereobänken, som jag köpte samma vecka, står däremot fortfarande kvar i vardagsrummet. Den har jag uppenbarligen använt i trettiosex år. Nya möbler är definitivt inte det jag lägger mest pengar på. Bänken har fack för vinylskivor. För att det inte ska se tomt ut står skivorna kvar där, fast det är bra många år sedan jag ställde undan skivspelaren. Själv är jag hemmablind, och tänker inte ens på dom. Jag blev uppriktigt förvånad när min bror pekade på dom en gång när vi pratade om gamla skivor. Alla får inte plats där, så resten står högt uppe i ett skåp i hallen.
1981 var jag på Öland och hälsade på mina föräldrar denna dag. Vi var och tankade mammas bil, och jag blev bjuden på lax till middag. Så var jag förstås med pappa vid hamnen och tittade till hans båt. Åtminstone tror jag att det var det officiella ärendet, även om både han och jag tyckte det var roligast att se om vi träffade någon att prata med. Det är pärlan på bilden nedan. Han hade ett par, tre olika genom åren, men döpte alla till Kronan. KR är distriktsbeteckningen för Kalmar, men många blandade ihop det, och kallade båten för Kronan 1. Han såg för övrigt till att få behålla samma nummer också på sina olika båtar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar