onsdag 14 december 2016

Fjortonde december.

Den fjortonde december 1972 hade vi luciafest i Norra Möckleby bygdegård. Lite småstrulig verkar kvällen ha varit. När vi hade gått lucia fick jag inte upp knuten på glittret jag hade runt midjan. Kvinnan som tog hand om oss fick rycka ut med en kniv och skära av det. När jag sedan bytte kläder hade dragkedjan i min kjol gått sönder. Det löste hon med en säkerhetsnål. Så fick jag låna hennes kofta, för att det inte skulle synas.
1991 gav detta datum många exempel på hur jag beskrev människor jag inte kunde namnen på. Jag var med goda vänner i Påryd och dansade bland annat med han med ringen, han med sommarstugan och han som var lik Steine. Så fanns det dom jag kunde förnamnet på men inte efternamnet. Därför dansade jag både med Stig och Stig 2. En fotnot är att Steine egentligen hette Sten-Åke Lindberg och var sångare i Ingmar Nordströms orkester. Mannen jag dansade med såg ut precis som Steine gjorde när han var yngre. Det var visst fler än jag som hade påpekat det. Jag fick så småningom veta att den här killen hette Lasse. Såhär i efterhand funderar jag på om han åldrades lika snyggt som Steine. Sångaren ifråga avled 2004. Huruvida Lasse lever har jag ingen aning om. Jag tappade bort alla människor jag enbart träffade ute på dans, när jag slutade gå ut för mer än tjugo år sedan. Nedan syns Steine Lindberg som ung och som något mera grånad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar