fredag 9 augusti 2019

Att följa mönster.

För många år sedan jobbade jag ihop med en tjej som inte ritade alls på sina broderimönster. Jag fattar verkligen inte hur hon kunde hålla koll bland alla små rutor med olika tecken i. Själv måste jag rita över efterhand, och ändå har jag fortfarande inte lyckats färdigställa ett enda broderi utan att det har blivit fel någonstans. Jag behöver pennor som är lite bredare, men tillräckligt smala för att inte måla utanför dom där rutorna. Eftersom dom flesta pennor är runda, har dom en tendens att rulla ifrån mig, när jag lägger ner dom efter varje markering. Därför fäster jag en bit tejp runt pennan, och lämnar en flärp som hindrar den från att rulla. Sist jag skulle byta till en ny penna fungerade plötsligt den jag hade mycket bättre igen. Det visade sig att jag hade råkat använda andra änden. Pennan hade en spets i vardera änden med olika tjocklek. Jag hade alltså lyckats ta slut på hela den ena änden utan att ens notera att det fanns två. Speciellt uppmärksam är jag tydligen inte. Det har också hänt att jag har suttit och broderat och tänkt att glasögonen har varit smutsiga. När jag efter min sejour med tv och broderi har tagit av mig dom har det visat sig att jag hade fel glasögon. Det kan jag också känna att jag borde ha noterat redan när jag satte mig där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar