lördag 24 augusti 2019

Svamptider.

Jag har förstått av bilderna på Facebook att det är ett bra svampår i år. Det plockas kantareller för glatta livet. Själv äter jag inte svamp, så jag har inga planer på att ge mig ut och leta. Medan jag bodde hos mina föräldrar hände det ändå att jag plockade svamp. Där var det champinjoner som gällde. Dom luktade så gott, och det var kul att leta och plocka. Man får väl se det som Guds försyn att jag inte råkade få med någon giftsvamp, för någon expert var jag inte. Mamma gjorde omelett och svampstuvning till frukost i helgerna, och jag var den enda i familjen som inte åt det. Numera är det knappt att jag vågar mig ut i skogen över huvud taget. Jag blev livrädd när jag mötte en hund i skogen här i närheten. Nu kommer vildsvinen allt närmare bebodda trakter, och ett sånt vill jag definitivt inte möta. Så har jag sett annonser om att vaccinera sig mot den fästingburna sjukdomen TBE. Jag vill åtminstone gärna tro att risken att drabbas av sånt är mindre om jag håller mig på asfalterade gator, än om jag kryper runt i skogen och plockar svamp. Inga djur har jag som kan dra hem fästingar heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar