torsdag 29 augusti 2019

Underkläder.

Jag hörde Carina Berg säga i en historisk serie på tv att bh:n till skillnad från korsetten är praktisk. Jag var nästan på väg att maila henne och fråga vad hon menade. I min värld finns det absolut inget mer opraktiskt plagg än en bh. Det förvånar mig inte alls att det var en man som uppfann den. Att det är snyggare än fritt fall kan jag hålla med om, men snyggt och praktiskt har sällan med varandra att göra. Jag var inte speciellt gammal när jag fick bröst. Då ville jag gärna ha bh, men då var det min mamma som hävdade att brösten behövde få lite egen stadga först. Under många år använde jag varken bh på jobbet eller ute på stan. När jag var över fyrtio läste jag först en insändare från någon som var upprörd över att kvinnor gick på stan utan bh. Tanken hade inte ens slagit mig, att folk kunde störa sig på vad jag använde (eller inte använde) för underkläder. När sedan en kollega på jobbet klagade på att mina tuttar hängde långt ner på magen, kände jag mig tvungen att börja använda bh, men den är det första som åker av när jag kommer hem. Jag minns att det alltid var bh-banden jag gick och drog i när jag var yngre. Jag trodde att jag var buteljaxlad, eftersom dom åkte ner hela tiden, men numera har jag inte det problemet. Istället kryper bh:n upp i nederkanten, så det är den jag drar i istället. Den snygga och stadiga kanten som ska sitta under tuttarna rullar ihop sig till en korv. Min kropp verkar helt enkelt inte vara gjord för ett sånt klädesplagg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar