söndag 25 augusti 2019

Skolan då och nu.

Så länge ingen bryr sig om att rätta en, kan man veta nästan vad och hur mycket som helst utan att förstå att det är galet. Jag har till exempel alltid trott att det som hette ”fritt valt arbete” när jag gick i skolan på sjuttiotalet var samma sak som numera går under namnet ”elevens val”. Tyvärr minns jag inte vilka alternativ som fanns att välja på, men själv hade jag foto och något år gjorde jag och några killar en skoltidning. I en artikel i morgontidningen fick jag klart för mig att elevens val snarare gäller vanliga skolämnen som man behöver eller vill lägga lite extra krut på. När jag försökte googla på fenomenen blev det ännu mera spännande. 1980 hade tydligen fritt valt arbete bytt namn till ”fria aktiviteter”. Antingen har alltså samma sak haft tre olika namn, eller också har jag rört ihop det helt. På Manhemsskolan i Kalix kunde man under förra läsåret välja mellan områdena idrott och hälsa, estetisk profil, studieverkstad, spetsmatte, basmatte och modersmål i elevens val. Det intressantaste jag hittade om fritt valt arbete på nätet var någon som hade valt fiske. Dom hade varit lediga den där dubbellektionen varje vecka, och åkt ut till Bohusläns klippor och fiskat en lördag i månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar