onsdag 21 augusti 2019

Nyheter.

Efter att ha läst gårdagens tidning är jag extra nöjd med mitt beslut att inte ge mig ut på Nybros gator för att ta mig till jobbet på kvällarna. I torsdags kväll hade polisen stoppat en kvinna för alkoholmätning. Det var på gatan jag bor på och vid den tiden som jag brukade vara på väg till jobbet i mitt tidigare liv. Damen var i sjuttioårsåldern, och så packad att hon inte kunde blåsa i mätaren. Dom fick ta ett blodprov istället. Hon hade inget giltigt körkort, så det kan hon åtminstone inte bli av med. Fatta hur (onödigt) spännande det är att röra sig till fots och på cykel i en håla där folk kör fulla som ägg och utan körkort.
I en insändare blev jag kallad för ”white trash”. Åtminstone tolkade jag det så. Det var en boende i stadsdelen Oxhagen i Kalmar, som kände sig förfördelad, och antog att det berodde på att invånarna där sågs som just detta. Där bodde jag några år på åttiotalet, så jag antar att det stämmer in på mig också. Jag hade hört uttrycket tidigare, men nu googlade jag på vad det egentligen betyder. ”Personer som utpekas som white trash har ofta svag ekonomisk ställning, låg bildnings- och utbildningsnivå samt ett ointresse för samhälls- och kulturfrågor.” Det motsvarar väl ganska väl den bild folk har av mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar