fredag 18 oktober 2019

Artonde oktober.

Som alla har förstått var jag betydligt mera social när jag var yngre än vad jag är numera. På åttiotalet hände det inte mer än en enda gång att jag inte umgicks intensivt med folk den artonde oktober, men även då pratade jag med någon i telefon. En gång bjöd jag min morfar på middag. Kortet på honom och mig är taget hemma hos mina föräldrar julafton 1983. Det lär ha ätits en del där och då också. Andra år var jag hemma hos min bror och hans fru, hos mina föräldrar och hos kompisar och käkade. Hos dom sistnämnda fick jag flundresufflé. Jag har varken ätit det förr eller senare, och minns ingenting av måltiden ifråga, men flundror är gott så jag antar att sufflén också var det. Det var ett evigt fikande på den tiden, så två gånger fikade jag hos mina föräldrar detta datum, och en gång fikade dom hos mig. När jag bodde i Oskarshamn var kompisen och jag ute och åt kebab. 1992 hade jag varit chaufför åt goda vänner här i Nybro kvällen innan. Eftersom dom bodde i andra änden av stan hade jag deras bil hem. När jag lämnade tillbaka den blev jag bjuden både på middag och fika. Den artonde oktober 2004 lämnade jag också ifrån mig en bil. Jag hade lånat pappas Volvo när han blev sjuk, men insåg redan efter några veckor att det var mera jobb än glädje att ha  bil efter femton års uppehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar