söndag 6 oktober 2019

Ledsagare light.

Gårdagens huvuduppgift var att vara ledsagare light åt en god vän som skulle till lasarettet och röntgas. Jag var alltså mest med som sällskap. Bedriften var att jag steg upp kvart över sex på morgonen. Det måste vara några år sedan det hände senast. Kallt var det i ottan den här årstiden. Temperaturen hinner stiga några grader innan jag i vanliga fall kommer ut vid middagstid. Röntgenundersökningen var en seg historia, som tog en hel timme. Att ligga inkörd i en tunnel så länge var ingenting som jag som är klaustrofobiskt lagd var avundsjuk på direkt. Jag hade det desto bättre under tiden. Det var nästan folktomt på sjukhuset en lördagsförmiddag, så jag satt i godan ro i en soffa och lekte med min telefon. Det innebar mobilspel, och det gick så bra att liven i det spel jag oftast håller på med räckte nästan hela timmen. Jag har ett helt gäng andra spel i reserv, så i nödfall skulle jag kunna hålla mig sysselsatt tills batteriet tar slut i telefonen. Efter avklarat vårdbesök promenerade vi med utsikt över sundet in till centrum. Vi tänkte luncha på restaurang 4 kök, men hittade den inte. I efterhand har jag sett på nätet att den har flyttat långt utanför centrum. Jag flyttade från Kalmar för mer än trettio år sedan, så jag har extremt dålig koll på sånt. I Kvastenhuset fanns i alla fall en restaurang som hette KÖKett, och mer än ett kök behöver man ju faktiskt inte för att bli mätt. Enligt Internet är det dessutom före detta 4 kök, så det verkar ha varit rätt plats men fel namn.

1 kommentar: