måndag 12 december 2022

Blogg 12/12 2022.

 Det verkar vara dåligt med trafikundervisningen i skolorna numera. Allra märkligast tycker jag att det är när det gäller fordonsprogrammet på gymnasiet här i Nybro. Där borde väl halva utbildningen gå ut på att ungdomarna lär sig framföra fordon på ett säkert sätt. När dom kappkör med sina egna bilar på vägen dit kan man undra. Jag skulle definitivt inte vilja möta någon av dom med en stor långtradare. Att det cyklas på vänster sida av vägen är snarare regel än undantag här i Nybro. Vilken sida man ska gå på råder det delade meningar om. På Transportstyrelsens sida står det: ”Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana. På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår med mera är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.” Dom flesta lever efter den sista meningen var dom än promenerar. Ibland ger jag helt enkelt upp och går över på fel sida jag också, när jag möter en sån. Till exempel häromdagen, när flickan som gick på höger sida hade en jättelik hund med sig. Det som hände då var att hon vände och gick tillbaka precis innan hon mötte mig. Då kunde hon ju ha hamnat på rätt sida av vägen, men hon gick över den och gick på högra sidan tillbaka också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar