torsdag 15 december 2022

Blogg 15/12 2022.

 Datorer blir jag nog aldrig någon fena på, fast jag har bråkat med dom i över tjugo år vid det här laget. Som tur är kan man googla fram svar på dom flesta problemen. Som när jag fick ett foto skickat till mig, men inte kunde öppna det. Eventuellt var filen skadad, läste jag. Tipset jag fick var att öppna det i en webbläsare. Dom var tydligen mindre känsliga för skit och bråte än dom olika bildprogrammen. Den enda väg till nätet jag kunde komma på var att lägga in kortet på min blogg. Därifrån kunde jag sedan spara hem det. När särbon ska maila sina kort till någon uppstår problemet att dom är ruskigt stora. Dom behöver ju knappast täcka mer än själva datorskärmen och det gör dom fast man minskar formatet betydligt. Så hände det sig plötsligt att en kille fick problem med att öppna bilderna han fick. Till slut upptäckte jag vad som hade hänt. I Windows fotoprogram hade det tillkommit ett kommando där man kunde göra korten mindre. Vad jag inte hade noterat var att det bara var den synliga storleken som förändrades. Dom var fortfarande på flera megabyte och på tok för stora att maila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar