måndag 26 december 2022

Blogg 26/12 2022.

 Hur den yngre generationen av journalister behandlar svenska språket upphör aldrig att förvåna mig. Allt som oftast blir folk puttade, fast följderna tyder mer på att dom har fått en rejäl knuff. Efter en olycka nyligen kan jag tänka mig att man var osäker på skadeläget. Texten löd: ”Enligt SOS alarm ska ingen person blivit lastad i ambulans.” Förutom att jag tycker att det borde heta ha blivit, så är jag inte helt säker på om man lastar människor över huvud taget.

Jag följer en del Ölandssidor på Facebook, eftersom jag har mina rötter där. När man lägger upp riktigt gamla bilder där, är det sällan på någon jag känner igen. Tidningsurklipp förekommer också hyfsat ofta. När någon hade lagt upp förlovningsannonserna från julen 1944 trodde jag det var helt kört, men jag skummade ändå namnen. Bland dom nyförlovade hittade jag ett par bekanta till mina föräldrar. Fast hon blev nästan nittio och han ännu äldre, är dom borta båda två sedan mer än tio år.

2 kommentarer: