måndag 13 mars 2023

Blogg 13/3 2023.

 Huruvida jag mår dåligt av Zometa (skelettstärkande) har varit lite osäkert. Första gången fick jag det tillsammans med cytostatikan. Jag blev visserligen extra dålig, men kan inte säga vilken av medicinerna som gjorde det. I höstas minns jag inte att jag kände av det över huvud taget. Nu var det dags igen i fredags och i lördags tyckte jag att det värkte mer än vanligt i min gamla kropp. Värst var när det knöt sig som kramp i ryggen. Under natten sov jag dåligt och kände mig febrig. När jag tog tempen på morgonen var den mycket riktigt någon grad högre än vanligt. Jag hade inte ens tänkt på att kolla upp biverkningarna av Zometa tidigare, men när jag googlade var det första jag fick upp en klockren beskrivning av hur jag mådde. ”Inom tre dagar efter administrering av Zometa, har en akutfasreaktion ofta rapporterats, med symtom inkluderande bensmärta, feber, trötthet, artralgi, myalgi, stelhet och artrit med påföljande ledsvullnad. Dessa symtom är vanligen övergående inom några dagar.” Att det inte verkar vara helt hundra att det går över känns lite surt, men än så länge mår jag bättre idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar