tisdag 21 mars 2023

Blogg 21/3 2023.

 Att skriva sms på en smartphone är ju både smidigt och bekvämt. Framför allt dom ord jag använder ofta fyller den i själv efter bara ett par bokstäver. Att bara behöva skriva Jä istället för Järnvägsgatan är en milsvid skillnad. Sedan finns det ändå vissa ord som min telefon helt enkelt inte vill kännas vid. Möjligen blir den generad, när jag vill skriva kramar. Bara bokstaven k genererar istället förslagen Kvantum, Kalmar och Kina. Skriver jag Kr vill telefonen skriva Kroatien. Det är inga ord jag någonsin har messat, så jag undrar hur den tänker. Istället för ordet massor föreslår den Malin eller Maria och världens blir Västerås. Jag är noga med att kontrolläsa det jag har skrivit innan jag skickar iväg det, för ibland känns det som om telefonen och jag inte har valt samma ord. Vill jag till exempel ha ett litet i i en mening får jag vara extremt noga med att välja det i menyn. Telefonen ändrar till en stor bokstav så fort den får en chans. Jag anar att det inte bara är min lur, för jag har sett andra som skriver stort I mitt i en mening.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Aha, det är därför! Du löste just ett av världsproblemen åt mig! 😃

      Radera