onsdag 8 mars 2023

Blogg 8/3 2023.

 Olika typer av screening mot sjukdomar görs tydligen med väldigt olika intervaller beroende på hur gammal man är. Eller hur sjuk man är i vissa fall. Mammografi får jag därför varje år dom närmaste tio åren. Efter det lär det å andra sidan inte ske så många gånger till över huvud taget, eftersom man inte blir kallad mer när man har fyllt 74. Jag tyckte det var väldigt länge sedan det togs cellprov. Det var inte så konstigt, för mellan 50 och 70 tas det med sju års intervall. Det hinner inte bli så många provtagningar då. Om jag har räknat rätt hinner jag bara ta ett enda cellprov till, om jag nu lever tills det är dags. Det senaste på screeningfronten var ett bajsprov för att kolla om man hade små mängder blod i avföringen. Det kunde tyda på cancer, även om det var så lite att man inte såg det med blotta ögat. Man fick hem ett provtagningskit med posten och så skulle man helst posta det tillbaka samma dag som man hade tagit provet. Själva var dom tydligen inte lika snabba, för man ska få svar inom fyra veckor.

2 kommentarer: