söndag 26 mars 2023

Blogg 26/3 2023.

 Jag har förstått att Sveriges regering har gett Postfinansieringsutredningen i uppgift att undersöka möjligheten att kräva av alla medborgare att ha en digital brevlåda. För mig låter det som om man överväger att införa ättestupan igen. Alternativet torde vara att förse alla äldre med varsin dator och lära dom att använda den. Mina äldsta grannar, som är 88 och 92 år gamla, har ingen dator. Dom har själva funderat över om dom kommer att klara sig utan resten av sina liv, eftersom allting ska gå över nätet numera. Min särbo kunde inte teckna ett telefonabonnemang utan e-legitimation. Hans dator hade blivit för gammal för att klara av en sån och någon smartfåne har han inte. Vi löste problemet genom att lägga in hans mobila BankID i min telefon. När han ska uträtta bankärenden i datorn använder han bankdosa. Den ska bytas ut framöver, men eftersom han använde BankID också, var inte banken övertygade om att han behövde någon dosa. Själv kom jag inte ens åt Internetbanken förrän jag avinstallerade mitt antivirusprogram. Just på banken känner man väl annars att det borde vara extra viktigt att tänka på säkerheten.

2 kommentarer:

  1. Jag säger som min mamma sa när hon levde. "Jag hänger inte med längre". Inte jag heller. Allting ska ändras på! Att det behövs ändringar ibland, inte bara på toan, förstår jag. Men att ändra på saker bara för "ändrandets skull köper jag inte".

    SvaraRadera