fredag 24 mars 2023

Blogg 24/3 2023.

 Om jag har förstått saken rätt, så har jag varit ungefär femtio år före min tid, när jag konsekvent har skrivit dom istället för de eller dem. Det var posten som gav ut en bok som hette ”Skriv som du talar” på sjuttiotalet. I en annons där boken säljs läser jag nu att den är ”uppmuntrande läsning för alla som vill utrota krångelsvenskan”. Tanken var väl att det var bättre att man skrev talspråk än att man inte skrev alls. I vuxen ålder har jag hållit fast vid dom, främst därför att så många som använder de och dem inte kan skilja på dom båda orden. Vissa använder dom till och med konsekvent tvärtom. Nu talas det tydligen om en dom-reform, men jag har förstått att åsikterna går isär om lämpligheten av en dylik. Intressantast var ett inlägg av en skribent som hävdade att kampanjen för en dom-reform var ett uttryck för klassförakt. Så valde han att illustrera sitt inlägg med bilden nedan från ett hotell. Inte bara har man blandat dem och dom friskt. Man har dessutom endera satt ett frågetecken mitt i en mening, alternativt missat att börja nästa mening med stor bokstav.

2 kommentarer:

  1. Kan dom inte stavva? Ordning och metod efterlyses. Hur är det med det "dumma domma-uttrycket"? Eller bakanför och att stänga på vattnet? (Språkpolisen.)

    SvaraRadera