tisdag 28 mars 2023

Blogg 28/3 2023.

 När solen väl går ner brukar det bli mörkt väldigt snabbt. Därför går jag hellre runt och tänder lyktor och smålampor en stund innan. Jag gjorde så i söndags också, men skymningen uteblev. Jag kunde inte för mitt liv begripa varför. Inte förrän klockan blev över sju, kom jag ihåg att vi hade ställt fram klockan natten innan.
Jag läste att vi är många som sorterar äggskal fel. Enligt Strängnäs Energi ska dom sorteras bland övrigt avfall, inte som matavfall. Skalen är tydligen för tunga för att kunna förvandlas till biogas i rötkammaren och det innebär en massa extrajobb för dom som jobbar där. Jag hade nyligen tagit hem en instruktion från KSRR här i Nybro. På den står det som synes klart och tydligt att äggskalen ska ner i den gröna påsen. Förvirringen är total. Anledningen till att jag hämtade den där bilden var att jag helt riktigt kom ihåg det som att dom inte ville ha snittblommor där. Dom skulle läggas i den röda påsen. När jag googlade fick jag upp en annan kommun, som skrev att dom hörde hemma i den gröna. Inte undra på om man sorterar fel.

2 kommentarer:

  1. Ordning och reda efterlyses. "Ju fler kockar..." Inte bra med "dubbla budskap"!

    SvaraRadera