lördag 4 mars 2023

Blogg 4/3 2023.

 Himlafenomenen har duggat tätt på sistone. Först var det norrsken, något som vi inte alls är bortskämda med på sydligare breddgrader. Det såg jag aldrig i verkligheten, men det lades upp mängder av bilder på Facebook. Så jag fick i alla fall se det, om än med andras ögon och genom kameralinsen. I veckan som gick var det planeterna Jupiter och Venus som syntes extra tydligt på himlavalvet. Dom såg dessutom ut att befinna sig alldeles i närheten av varandra, fast avståndet mellan dom i verkligheten är hundratals miljoner kilometer. Jag var inte så sugen på att gå ut när det var mörkt och titta efter dom heller. Jag kikade bara från balkongen och ut genom köksfönstret och konstaterade att man inte ser så långt här uppe i skogiga Småland. Jag trodde att jag skulle få nöja mig med bilderna andra lade upp på nätet på dom också och dom gjorde sig tyvärr inte lika bra på kort som norrskenet hade gjort. Men så plötsligt i torsdags kväll fick jag syn på dom genom fönstret i en glipa mellan träden. Dom lyste så starkt att jag aldrig hade förstått vad det var om jag inte hade läst om dom överallt.

2 kommentarer:

  1. Det var nog en konjunktion de tre vise männen såg i öster vid Jesu födelse. År 6, som troligen är hans födelseår, var det Jupiter, Saturnus och Mars som radade upp sig. Det måste ha varit ett mycket starkt ljussken!

    SvaraRadera