fredag 19 maj 2023

Blogg 19/5 2023.

 Jag läste någonstans att man ska kolla upp sitt skydd mot mässling. Om det nu var så att den ökade eller hur det var. Man kunde hur som helst bli läskigt sjuk av det. Vaccineringarna av små barn mot den sjukdomen hade inte börjat förrän jag var halvstor och om jag hade haft mässling hade jag extremt dålig koll på. Det var jag tydligen långt ifrån ensam om. Så var vi som var födda under 1960-talet eller början av 1970-talet dom som löpte störst risk att vara oskyddade. Nu hade jag turen att ramla över ett hälsokort, som fylldes i när jag var bebis. Där stod det att jag hade mässling när jag bara var ett år gammal. Man kan tydligen inte få det igen, så det blev en smitta mindre att oroa sig för. Skönt, för mässling kan ge allvarliga komplikationer, som lunginflammation och hjärninflammation. Risken för svåra komplikationer är dessutom högre hos vuxna och spädbarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar