lördag 21 oktober 2023

Blogg 21/10 2023.

 Jag läser ständigt om människor som blir lurade på ett eller annat sätt på Internet. En av varningarna brukar gälla att man inte ska klicka på länkar som man får skickade till sig. Igår läste jag en varning från polisen nästan samtidigt som jag fick ett sms med en länk. Meddelandet började visserligen med ”Tack för att du hörde av dig till oss”, men det är väl såna knep bedragarna tar till. Jag funderade vilt på om det kunde finnas någon som jag väntade svar från. Avsändaren Orkla Foods lät inte det minsta bekant. Medan jag googlade på företaget ringde särbon och jag fick en förklaring till alltihop. Han hade ringt Felix kundtjänst om dom där hårda ärtorna vi åt. Det hade blivit något galet med kokningen, så han var långt ifrån ensam om att ringa. När han erbjöds en digital värdecheck blev det krångligt, eftersom hans telefon inte är speciellt smart, så han gav dom mitt nummer istället. När jag vågade klicka på länken fick jag således en värdecheck på Felix produkter. Det är tydligen Orkla som äger det varumärket numera.

2 kommentarer:

  1. Bäst att vara försiktig, så man inte hamnar i "nätfiskarnas nät" på "nätet". Eller snarare"nätfuskarnas". "Bäst att hålla hårt i tyglarna, så man inte blir lurad av nätmyglarna"!

    SvaraRadera