söndag 29 oktober 2023

Blogg 29/10 2023.

 Fast jag bor i Nybro verkar jag ha hyfsat dålig koll på vad som händer i närområdet. Nyligen fick jag i ett inlägg på Facebook veta att någon hade en tupp mitt i stan. Någon som hörde den varje dag när hon cyklade förbi, undrade om det verkligen var tillåtet att ha den i tätbebyggt område. Med tanke på alla andra djur som låter och dessutom svinar ner och på all buskörning med bilar som pågår dygnet runt, tyckte många att en tupp var ett hyfsat litet problem. Ägaren såg dessutom inlägget och kunde meddela att han hade tillstånd att ha både tuppen och fyra hönor. Min enda fråga nu är varför han ville ha det, men det undrar jag å andra sidan med alla djur. Ägaren hade i alla händelser humor, för han lovade att säga till tuppen att vara tystare. Han kunde rentav tänka sig att anmäla den till en kurs, så den fick lära sig att vara tystare.

2 kommentarer:

  1. Jag ha för mig att en före detta kyrkoherde hade både höns och tupp vid dåvarande prästgården, nuvarande "Flexbuss". Gala måste han väl även om han inte är galen! Är nog svårt att "lära även gamla tuppar att vara tysta" :-) Till något helt annat! Att du är en mästerfotograf har väl alla konstaterat! Men jag har ju den stora matglädjen att säga att igår hade Eva lagat rårakor, som är en av mina absoluta favoriträtter. Jag är minst i åttonde himlen efter en sådan läckerhet! Nam Nam! Mycket skalande och stekande, men Vilken härlig måltid det blir; med bacon och lingon förstås! Kram!

    SvaraRadera