måndag 9 oktober 2023

Blogg 9/10 2023.

 Eljest verkar vara ett mycket gammalt ord som har blivit ett nyord. Det betydde tydligen annorlunda för mycket länge sedan. Efter det blev betydelsen endast annorlunda, men numera hör man ibland dom som säger att någon är eljest när dom är annorlunda. Något jag hör betydligt oftare är lite märkliga svar när jag tackar en yngre person för någonting. Ordet varsågod verkar vara helt avskaffat hos den yngre generationen. Istället säger dom flesta att det är ingen fara. Det vet jag ju att det inte är, men vad har det med mitt tack att göra? En annan favorit är dom yngre personer som svarar i telefonen på olika inrättningar. Både på banken och olika typer av support har jag råkat ut för tjejer som kommenterar allt jag säger med ”Jag förstår”. Jag utgår från att det är någonting dom har fått lära sig att säga, för när dom fortsätter konversationen framgår det med all önskvärd tydlighet att dom absolut inte förstår mitt ärende.

2 kommentarer:

  1. I min gamla ordlista "SAOL, står Annars som synonym till eljest". T:ex " Jag har ont i benen, eljest mår jag bra". "För övrigt (annars)mår jag bra". "Eljest" har "det är ingen fara ersatt var så god som svar på tack". På engelska "you are welcome, bitte schön på tyska". Språket förändras och nya generationer med det. Ständigt förändringar som många äldre inte gillar! Jag förstår det!!

    SvaraRadera