tisdag 12 december 2023

Blogg 12/12 2023.

 Siv var en äldre dam, som bodde här i närheten. Vi sprang på henne ibland när hon var ute och luftade sin rollator. Min älskade särbo glömmer aldrig den gången vi kom att diskutera någonting, som jag inte ens minns exakt vad det var längre. Hennes kommentar glömmer däremot aldrig någon av oss. ”Värst är dom där jäkla stockholmarna!” Hon hade uppenbarligen inte hört på min själs älskades dialekt att han kommer just från kongliga hufvudstaden. När jag började gapskratta förstod hon. Hon fick en stroke, som tog mycket av synen för henne. Folk hade sagt till henne att hon hade haft tur, men själv lät hon inte helt övertygad. Det blev bråttom att göra klart handarbetet hon höll på med, medan hon fortfarande såg något. Jag tror det var frivoliteter hon sysslade med. För ett par veckor sedan lämnade Siv oss för gott. Hon blev 83 år gammal. Nu hoppas jag att hon finns på en bättre plats. Att hon sitter med sina frivoliteter och att hon ser varje knut klart och tydligt.

2 kommentarer: