fredag 15 december 2023

Blogg 15/12 2023.

 Som jag har fattat det är upplägget för att samla in matavfall lite olika beroende på var man bor. Jag läste om några som hade papperspåsar. I mina öron låter det vettigast, men just vid insamlandet var det tydligen inte speciellt praktiskt. Matavfall är ju sällan speciellt torrt, så man fick använda dubbla påsar för att det inte skulle gå rakt igenom. Här har vi någon typ av plast i våra gröna påsar. Jag förstår inte riktigt om planen är att dom också ska förmultna på något vis. Bönderna lämnar in gödsel från sina egna djur att rötas tillsammans med matavfallet och får tillbaka biogas och en mer näringsrik gödsel, som dessutom bidrar till att sluta kretsloppet. Det fungerade i alla händelser inte hundra, så lantbrukarna fick en massa grön plast i sina åkrar. Det enda problem jag har med dom där påsarna hänger ihop med tillverkningen. Det har hänt någon gång att hela sömmen i botten har varit försvunnen, så det har varit hål rakt igenom. Senast det hände upptäckte jag det inte förrän jag skulle slänga påsen och avfallet låg kvar i korgen. Då var det hål rakt igenom varenda påse som var kvar på rullen.

5 kommentarer:

  1. Ordning och metod efterlyses som vanligt. Tidigare fanns det dessutom inga handtag utan bara flärpar på både gröna och röda påsar. Nu har det ändrats och hoppas det fortsätter så. Varför det inte fanns handtag tidigare är en gåta.

    SvaraRadera
  2. Hos oss gäller papperspåsar. Vi får lägga några sidor tidningspapper i botten. Då fungerar det bra.

    SvaraRadera