söndag 17 december 2023

Blogg 17/12 2023.

 Majken var min lärarinna i första och andra klass. Hon pratade skånska och var en mycket bra småskolelärarinna. Hon bodde med man och fyra barn i en lärarbostad tvärs över gatan från skolan. Jag minns hennes yngsta dotter bäst, fast hon var yngre än jag. Maken var vaktmästare i samma skola. I flera års tid har jag noterat att Majken fortfarande var i livet, fast jag själv är över sextio. Hon bodde dessutom i sitt eget hus. När jag letade efter hennes namn på nätet senast hittade jag det inte längre. Jag tyckte att jag borde ha sett hennes dödsannons, om hon hade gått bort. När jag hittade henne på Fonus sida förstod jag varför jag hade missat den. Den hade enbart varit införd i Ölandsbladet, en tidning som jag inte har läst på flera år. Majken hade lämnat jordelivet tidigt i höstas. Hon blev 96 år gammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar