torsdag 22 augusti 2024

Blogg 22/8 2024.

 Eftersom särbon både är betydligt mer sportintresserad än jag och dessutom härstammar från Stockholm, läste jag lite om det senaste derbyt mellan Djurgården och AIK. Man kallade det till och med för tvillingderby. Det uttrycket hade jag aldrig hört tidigare, så jag blev tvungen att stilla min nyfikenhet och googla på vad det innebar. Det är tydligen så att båda lagen grundades 1891 i Stockholm. Derbyt anses regelbundet vara den största matchen i skandinavisk fotboll och en av de största och hårdaste rivaliteterna i världsfotbollens topp 35. Högriskmatch kallades den också, men det har väl inte så mycket med själva sporten att göra. När jag klickade på ordet högriskmatch blev jag mycket riktigt omdirigerad till huliganism. Det är i min värld ren och skär förstörelselusta och brottslighet. Trist bara att det framför allt förekommer vid fotbollsmatcher, där man sabbar för resten av publiken, som verkligen är intresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar