tisdag 6 augusti 2024

Blogg 6/8 2024.

 1975 skulle ABBA spela i Borgholms slottsruin. Av någon anledning hade bekanta fått en biljett över. Jag konfirmerades i samma veva, så jag fick den i konfirmationspresent. Nu är det ju femtio år sedan, så mina minnesbilder är långt ifrån glasklara. Jag har på sin höjd en känsla av att vi satt i gräset och idolerna sjöng och spelade ”So long”. Nu lade någon upp ett tidningsklipp på Facebook från tiden då det begav sig. Jag insåg snabbt att det varken kan ha varit så lugnt eller idylliskt som jag minns det, med tanke på att man hade sålt 4.500 biljetter. Uppskattningsvis 8.000 personer uppehöll sig i och utanför ruinen. Bilköerna sträckte sig från Strandtorp i söder till Furuhäll i norr. Att penningvärdet var ett annat än idag förstår man när biljetterna kostade 20 kronor. Han som skrev artikeln konstaterade ändå att det kanske var aningen dyrt för en hel familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar