måndag 26 augusti 2024

Blogg 26/8 2024.

 Jag blev både förundrad och förvånad när jag läste i tidningen att man vill ta bort elevens val från ungdomarnas skolscheman. Förundrad över att man i dessa tider av skoltrötthet vill ta ifrån dom det enda som kan tyckas vara lite roligt. Åtminstone kändes det så när jag gick i skolan. Fast när jag googlade på fritt valt arbete, som det hette då, hamnade jag på en blogg där en kille berättade om hur illa mobbad han blev på just dom lektionerna. Det var någon utifrån som skulle ta hand om dom, men som bara släppte in dom och sedan smet. Jag var handledd av en riktig fotograf när jag hade foto som fritt val. När vi senare gjorde en skoltidning var det en av lärarna som hjälpte oss. Jag har hela tiden trott att fritt valt arbete bara hade döpts om till elevens val i något läge. Min förvåning gällde därför när jag läste att det infördes 1995 för att ge eleverna större makt över sin utbildning. Jag gick ju på högstadiet redan på sjuttiotalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar