fredag 5 april 2019

Cyklist? Javisst!

Av en artikel i min morgontidning förstod jag att jag är på väg att bli modern. Det här med att cykla börjar tydligen bli mer och mer populärt, och i storstäderna ökar antalet cykelpendlare. Jag sålde det som troligtvis blev min sista bil för trettio år sedan, och sedan dess är det nästan enbart cykel som har gällt för mig. Jag har sett folk som har kört bil till jobbet, fast dom bara har haft någon kilometer dit. Jag har fått förklarat för mig varför man måste ta bilen till gymmet och trampa på en spinningcykel där, istället för att cykla dit. Det var tydligen så sent som efter andra världskriget som privatbilismen slog igenom, men man vänjer sig tydligen fort vid bekvämligheter. Nu är det tänkt att andelen cyklister ska öka och skatteregler ska underlätta cykelpendlingen. Det enda som gav mig lite dåligt samvete var bilden till artikeln. Den var troligen tagen i en större stad, så samtliga cyklister hade hjälm. Det är inte speciellt vanligt i lilla Nybro, och jag är lika korkad som alla andra. Jag lär ångra mig en dag det händer någonting, och huvudet får ta smällen. Om jag ens överlever, så jag kan ångra mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar