söndag 14 april 2019

Förändringar.

Det är fyrtio år sedan jag tog körkort, så jag har nyligen fått det femte i ordningen. I Sverige får man ju (eller får köpa då) ett nytt vart tionde år. Jag förstod på en kommentar om det bifogade fotot att det är mera sällan i grannlandet Finland. Mitt första körkort använde jag verkligen som bevis för att jag fick köra bil, även om jag höll på att bli av med det efter bara ett par veckor. Då körde jag ikapp med en civilsnut, och det var väl inte så genomtänkt. Jag sålde min sista eller möjligen senaste bil för trettio år sedan, och efter det har jag inte kört speciellt ofta. Körkortet har mest fungerat som legitimation, och nu har jag förstått att det snart kan vara slut med det också. Den största skillnaden mellan mina olika körkort är förstås storleken. Att dom plötsligt blev så mycket mindre i formatet för tjugo år sedan. En annan skillnad jag noterade var att det plötsligt var Transportstyrelsen som hade utfärdat det senaste, medan Vägverket stod som utgivare på dom tidigare. När jag googlade förstod jag att mitt förra körkort var ett av dom sista som det stod Vägverket på, för det avvecklades 2010. En annan nyhet på mitt senaste körkort är behörighet AM. Det betyder tydligen att man får köra moped och traktor. Tidigare har jag enbart haft B, men jag lyckas inte googla mig fram till om dom fordonen kanske ingick där. Å andra sidan tror jag det var innan jag tog körkort som jag körde både traktor och moped, men preskriptionstiden lär väl ha gått ut för länge sedan på dom förseelserna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar