tisdag 16 april 2019

Sextonde april.

Min mamma började yrkesarbeta ungefär samtidigt som jag började skolan. Kortet på henne är taget på hennes arbetsplats 1970. Dom flesta kompisarna på östra Öland hade mammor som var hemma, så det var lite originellt. För dom var det ovant att komma hem till ett tomt hus, om mamma av någon anledning inte var hemma. För mig kändes det tvärtom lite märkligt dom gånger min mamma hade semester och var hemma. I dagboken skriver jag också mycket riktigt den sextonde april 1975 speciellt att mamma var hemma. På kvällen spelade jag tydligen krocket med URK (ungdomens röda kors) nere i Bläsinge. Det är en aktivitet som jag inte har något som helst minne av, men så är det ju 44 år sedan också. 
Åtta år senare såg jag mitt livs enda ishockeymatch detta datum. Jag är svårt ointresserad av sport, och den här gången gällde mitt intresse snarare sällskapet än själva hockeyn. Det var en kille som lovade att besöka mig på villkor att han fick se den. Vad gör man inte för att göra en man nöjd? Såhär i efterhand har jag googlat mig till att det var VM i april 1983. Alla åtta lag spelade mot alla i första omgången. Jag utgår ifrån att det var Sveriges match vi såg. I så fall lär gossen ha varit nöjd, för dom spöade Västtyskland med 5-1 den här kvällen. Om jag förstår tabellerna rätt slutade Sverige fyra i hela turneringen. Jag kan tänka mig att min salig far såg dom flesta av alla matcher som sändes på tv. Han var betydligt mer road av sport än jag. Det jag minns bäst från lördagarna under min barndom är Tipsextra på tv:n.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar