måndag 4 november 2019

Evigt sökande.

En granne protesterade högt när jag sa att gatlyktorna var slock. Han hade aldrig hört uttrycket. Jag gick hem och googlade, för att kolla så att det inte var ett ord jag hade hittat på själv. Jag hittade flera andra som använde det, men ingen uppgift om huruvida det är dialektalt eller vad. Det fanns i alla fall inte med i Words svenska ordlista, för det programmet protesterade vilt när jag skrev det.
Jag är barnsligt förtjust i Idominsalva. Därför blev jag smått panikslagen när det inte fanns någon ny tub hemma när den förra tog slut. Jag har alltid en i reserv av allting i mina skåp, så har jag missat att köpa en ny, står jag plötsligt helt utan. Jag undrade om det var det som hade hänt, eller jag till exempel hade tappat den ur kundvagnen på Kvantum. Det är ju lätt att en smal tub trillar ut genom hålen på den. Hur som helst funderade jag på om jag hade någon annan typ av salva jag kunde använda tills jag kom till Kvantum härnäst. Jag hittade inga tuber alls, men efter en snabb funderare kom jag på var jag förvarade dom. Där stod förstås tuben med Idominsalva också. Frågan är varför jag aldrig kom på tanken att leta efter den där den skulle vara.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar