torsdag 28 november 2019

Fann den!

När mannen i mitt liv ska hinta om hjärter i ett kortspel gnolar han ”boom boody-boom boody-boom”. Jag kände mycket väl igen både texten och melodin, men ingen av oss visste vad det egentligen var för låt. Fast jag försökte googla på bom, som jag trodde att det skulle vara, fick jag upp mängder av andra modernare låtar, som alla hette någonting med boom. I nio fall av tio var det Miss Lis ”My heart goes boom”. Jag försökte med att infoga sökord som 60-tal och schlager. Nu minns jag inte ens vad det var som lyckades, men till slut dök det upp en video från 1960. Det var Peter Sellers och Sophia Loren som sjöng  ”Goodness Gracious Me”. Så var det förstås låten hette med dom berömda textraderna. Det framkom att Hasse Alfredson hade skrivit en svensk text, som han spelade in på skiva tillsammans med Brita Borg. Den inspelningen hittade jag inte på nätet, så ni får hålla till godo med Maria Lundkvist och Hans Marklund. Dom framförde den tydligen i tv-programmet ”Doobidoo” 2006.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar