lördag 9 november 2019

Mina lampor.

Jag har i många år haft den typen av skrivbordslampa som sitter i ett fäste på kanten av skrivbordet. Den har jag bara tänt när jag skulle skriva någon längre text eller behövde se att läsa eller göra någonting på skrivbordet. För att se tangentbordet övrig tid har jag haft en vanlig bordslampa bredvid datorskärmen. Just den lampan var för övrigt ett av mitt livs mest lyckade köp. Den inhandlades på impuls på RIA för en femtiolapp, bara för att jag tyckte så mycket om den. Jag tyckte annars egentligen inte att jag hade någon användning för den, men den har varit till mycket nytta. Fästet till den fastskruvade lampan har haft en tendens att lossna på sistone. Igår tänkte jag skruva fast det mera seriöst, men när jag kom så långt hade lampan brutit sig loss från fästet så det var trasigt. Jag visste att jag hade en halogenlampa på fot uppe i vindsförrådet. Jag tänkte ersätta skrivbordslampan med den, men insåg snart att resultatet blev bättre om jag gjorde tvärtom. Nu står den istället framme vid skärmen och lyser mest bara för sig själv. Sedan jag bytte till en starkare glödlampa fungerar loppisfyndet alldeles utmärkt att lysa upp resten av skrivbordet med. Den både tog mindre plats och blev snyggare än den jag hade där innan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar