fredag 8 november 2019

Skulle jag ha fel?

När man har levt i nästan sextio år känns det lite snopet att inse att det finns sånt som man har missförstått fullständigt. Saker och ting som har varit sanningar för mig, kan se helt annorlunda ut för resten av världen. Jag har till exempel varit helt övertygad om att ”lök på laxen” och ”grädde på moset” var olika varianter av samma positiva uttryck. När jag blev uppmärksammad på mitt misstag blev jag till och med tvungen att googla för att ge mig. Den första träffen jag fick upp var både informativ och övertygande. ” Går man tillbaka historiskt så råder det alltså inga tvivel om att ”lägga lök på laxen” är något negativt så som att exempelvis förvärra något. Gällande grädde på moset så avser detta ”pricken över i” och är således något positivt. Sedan kan man alltid diskutera kring om grädde på moset är speciellt smarrigt.” Jag tröstar mig med att det av den övriga texten framgår att jag inte är ensam om att tro att den där löken kan vara någonting positivt. Fler än jag drar paralleller till ”grädde på moset” och att dessa två uttryck skulle vara synonymer. Hur löste man egentligen såna här tvister innan Google fanns? Någonting liknande hände mig någorlunda nyligen med ett ord som inte alls var det jag alltid hade trott. När jag skulle berätta om det kunde jag inte komma på vilket ord det gällde. Det dök inte upp förrän jag stod och borstade tänderna för natten. Det har framkommit att det inte alls heter sofistikierad, som jag har sagt i hela mitt liv. Sofistikerad ska det vara. Tur för mig att det inte är ett ord som jag använder speciellt ofta.

2 kommentarer:

  1. Som vanligt har du ett läsvärt,intressant och lärorikt blogginlägg Eva ! :-) Tycker Sven Christer.

    SvaraRadera