lördag 30 november 2019

Trettionde november.


För fyrtio år sedan var jag nybliven singel, efter att ha varit sambo i ett år. Jag bodde tillfälligt hemma hos mina föräldrar. Den trettionde november var jag med dom på lite fest inne hos grannarna. Därifrån promenerade jag ett par kilometer till bygdegården i Norra Möckleby, där Centerns Ungdomsförbund hade en tillställning med dans den här kvällen. Kortet på mig är taget samma år. Att jag ser halvfull ut beror mest på att det är taget med blixt som bländade mig.
Fyra år senare var jag bland annat inne hos en väninna och lånade skivor. Det säger en del om hur länge sedan det är. Det händer åtminstone aldrig mig längre. Jag har inte ens någon skivspelare i lägenheten numera, utan spelar all musik från dator.
1984 var jag med två arbetskamrater från Nordchoklad och hälsade på en tredje. Vi blev bjudna på räkor, och hade jättetrevligt. Hon bodde i Ålem, och det var halt att köra hem till Kalmar därifrån vid midnatt.
Jag minns knappt ens att min äldste bror bodde ihop med sin dåvarande flickvän i Malmö året därpå, mycket mindre att jag var där och hälsade på dom över en helg. Jag åkte buss dit på fredagen och hem igen på söndagen. Lördagen var den trettionde november. Då gick vi på stan på dagen. På kvällen var vi på bio och såg en film som hette ”Drakens år”. Efter det blev det pizza hemma hos dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar