torsdag 10 juni 2021

Blogg 10/6 2021.

 I mitt föräldrahem åts det jordgubbar i stort sett dagligen under säsongen. Personligen har jag alltid tyckt att det är en aningen överskattad läckerhet. Jag har begravt några få bär under en driva av strösocker, för att visa min goda vilja. Den senaste veckan har ändå mannen i mitt liv fått gubbarna att stiga i aktning hos mig. Istället för att köpa dom halvmogna jordgubbar som säljs dyrt i en bod utanför Kvantum, har han köpt gubbar inne i butiken. Där finns dom största, rödaste och sötaste jordgubbar jag någonsin har smakat. Enligt förpackningen är dom odlade i Sjöbo. Man kan undra vad skåningarna har för knep som man har missat på Öland. Till och med jag tycker att dom är riktigt goda. Vi har suttit på min balkong och ätit jordgubbar ett par gånger den här veckan. Den enda nackdelen med det är alla flugor som smiter in varje gång man öppnar balkongdörren. Jag minns i och för sig att det fanns betydligt fler där jag växte upp, eftersom vi bodde på landet. Upp till mig på tredje våningen, där jag bor nu, kommer inte lika många, men irriterande är dom små liven. Jag jagar dom passionerat. När jag sitter vid datorn brukar dom dyka upp och bli närgångna. En lyckades jag bara slå omkull, så den fick jag i princip kasta mig över och strypa. En annan dammade jag till så rejält att jag inte hittade den förrän vid läggdags. Den hade hamnat på andra sidan om min breda säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar