söndag 27 juni 2021

Blogg 27/6 2021.

 Jag googlade på det här med att sova med fönstret öppet, mest för att jag trodde att det hette att man sov för öppet fönster. Var jag har fått det ifrån är lite oklart, för det uttrycket hittade jag ingenstans. Däremot fanns det gott om uppmaningar både om varför man skulle sova med fönstret öppet och varför man absolut inte skulle göra det. I tidningen ”Sköna hem” läste jag att ”En god sömn behöver syre. Det allra bästa är att hålla ett fönster öppet hela natten. En liten öppen fönsterglipa som släpper in frisk luft kan göra stor skillnad för luften du andas in under natten. Om du inte vill sova med öppet fönster kan det vara en god idé att vädra ordentligt några timmar innan du går och lägger dig.” Enligt ”Nyheter24” kunde man däremot få knas på både hjärtrytm och blodtryck om man hade öppet. Ljuden utifrån släpper tydligen ut stresshormoner som påverkar sömnen negativt. I förlängningen kunde man få psykiska problem som ångest eller depression. Det intressantaste inlägget i ämnet kom från en man som nyligen hade blivit sambo. Tjejen ville ha fönstret öppet när dom sov, medan han tyckte att det var urdumt. Mitt favoritsvar kom från en annan man. ”Happy wife = Happy life.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar