onsdag 2 juni 2021

Blogg 2/6 2021.

 Att butikerna här i stan är dåliga med att prismärka varorna i skyltfönstren, stör mig redan i vanliga fall. I dessa tider tycker jag att det är extremt fånigt. Det sitter en skylt på dörren till varenda butik om hur många personer som högst får vistas där inne samtidigt. Ändå måste var och en som vill fönstershoppa mera seriöst traska in där och fråga vad saker och ting kostar. Jag hade för mig att man var tvungen att ange priset i skylten, men eftersom så många slarvar med det, började jag undra om jag hade fel. Till slut googlade jag och mycket riktigt läste jag att ”prisinformationslagen kräver att i ett skyltfönster ska alla varor som är till försäljning i butiken vara prismärkta.” Man fick också veta att Konsumentverket är tillsynsmyndighet för att se till att butiker följer prisinformationslagen. Butiker som bryter mot lagen riskerar vite, även om det är ovanligt. Det är dock få som anmäler butiker till Konsumentverket trots att en av dom saker som stör konsumenter mest är bristfällig information om pris på en vara. Skönt i alla fall att jag uppenbarligen inte är ensam om den känslan. På butikernas Facebooksidor gällde åtminstone tidigare den vanligaste frågan priset på varan på bilden man publicerade. Till slut gav vissa upp och började ange prisuppgiften i bildtexten direkt.

2 kommentarer:

  1. Instämmer till fullo! Varför "vågar" inte butiksägarna sätta ut priset i skyltfönstret? Vore intressant att få höra varför dom inte gör det! Hur många av dom känner till lagen, eller struntar i den?

    SvaraRadera