måndag 14 juni 2021

Blogg 14/6 2021.

 Igår tog vi en cykeltur ut på landet. Där vi bor behöver man inte ta sig mer än någon kilometer, innan man befinner sig på rena bondvischan. Valet av cykelvägar är lite problematiskt. Det finns gott om skogsvägar, men dom kan vara ganska ojämna och svårcyklade. Alternativet är mindre landsvägar. Dom är asfalterade, men både smala och kurviga. Ändå kör folk som om det vore någon typ av motorväg. Håller man sig inåt vägen, riskerar man att bli överkörd. Försöker man istället hålla ut mot kanten är risken stor att vingla över densamma och hamna i diket. Jag är lite osäker på vilket som skulle göra mest ont. Vägarna ser ut att vara omlagda i flera lager, så den där kanten är rejält hög. Om inte annat är det väl större chans att dom som kör som biltjuvar åker dit, om dom kör på mig, än om dom prejar ner mig i diket. Gårdagens stora behållning för mig var djuren på bilden. Jag är uppvuxen på landet, så jag såg ofta kor ute i hagarna när jag var barn. Däremot inga kalvar, eftersom det var mjölkproduktion som gällde där jag bodde. Då separerar man ko och kalv tämligen omedelbart. Jag tycker det är ljuvligt att se dom tillsammans och att se kalven dia sin mamma.

2 kommentarer: