söndag 11 juni 2023

Blogg 11/6 2023.

 Hur träd och skog förändrar landskapsbilden upphör aldrig att förvåna mig. När jag växte upp var det skog mellan vägarna till hamnen och till Gårdby ända fram till vårt hus. När dom sågade ner hyfsat mycket av den för några år sedan, blev jag nästan chockad första gången jag kom dit. När vi kommer med buss till Kåremo stiger vi av vid E22. Så går vi en liten skogsväg upp till min brors hus. Åtminstone har det varit en skogsväg så länge jag kan minnas. Sist vi var där hade man kalhuggit. Det såg så annorlunda ut att jag blev orolig att det inte var rätt väg. Det kändes dessutom som om huset låg mycket närmare vägen, när man såg det därifrån. Inte så långt ifrån mitt eget hem här i Nybro rev man en hel liten gård. Jag tror att tanken är att man ska få plats för ett nytt industriområde. När vi kom ut dit senast hade man dessutom tagit ner alla träd och allt sly som hade vuxit på området. Om gården hade funnits kvar hade den inte legat alls lika mysigt längre, nu när man såg både järnvägen och Nybro energi därifrån.

2 kommentarer:

  1. Tiderna förändras och platser också. Och vi med dom. En del av vår identitet försvinner i takt med förändringarna och det är inte alltid bra.

    SvaraRadera