torsdag 15 juni 2023

Blogg 15/6 2023.

 Jag funderar ibland på vilka vaccinationer man borde ta. Man verkar kunna vaccinera sig mot det mesta numera, men dom enda sprutor jag har tagit är mot Covid. Dels beroende på att dom är gratis, men också med tanke på att vissa aldrig verkar bli riktigt friska efter att ha haft det. TBE har jag funderat på sedan jag hörde om en bekant som led av yrsel väldigt länge efter att ha dragit på sig det. Säsongsinfluensan har jag inte brytt mig om att vaccinera mig mot, mest för att jag aldrig har träffat någon som har haft den. Det närmaste jag har kommit är dom som efter en svår förkylning påstår sig ha haft ”en släng av influensan”. Annars är det väl kostnaden som avskräcker, men om tre år bör jag få den också gratis. Det där med riskgrupper verkar variera lite. Som jag har förstått det är jag på grund av min hypertoni i riskgrupp när det gäller Covid, men inte när det kommer till säsongsinfluensan. När jag var barn vaccinerades man mot tbc. Jag missade sista dosen, men den läkare jag frågade hade inte ens vaccinerat sina egna barn. Han tyckte inte risken var så stor, fast vi har fått in det i Sverige igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar